Wednesday 29 May 2013

'Saya 'perkosa' kerana cinta'





Mohd Affendi dibawa ke Mahkamah Sesyen, semalam.
KUALA TERENGGANU - “Yang Arif, saya mengaku semua silap saya, kerana cinta dan terlalu menyayangi dia, saya jadi ‘buta’, tidak dapat membezakan yang mana pahala dan dosa, saya insaf dan berjanji tidak akan mengulangi perbuatan itu lagi.”

Itulah antara rayuan yang dibuat Mohd Affendi Ahmad, 26, di Mahkamah Sesyen, di sini, semalam.

Mohd Affendi membuat rayuan itu sebelum dia dijatuhi hukuman penjara enam tahun dan enam sebatan selepas mengaku bersalah atas tiga pertuduhan merogol seorang pelajar tingkatan empat, tahun lalu.

Mohd Affendi yang beralamat di Bandar Permaisuri, Setiu, berdepan tiga pertuduhan merogol mangsa iaitu satu kesalahan di bawah Seksyen 376 (1) Kanun Keseksaan, yang memperuntukkan hukuman sehingga 20 tahun penjara dan sebatan jika disabitkan kesalahan.

Bagi pertuduhan pertama, dia yang bekerja sebagai pemandu mengaku bersalah merogol mangsa, semasa kejadian berusia 15 tahun 9 bulan, di sebuah rumah dalam pembinaan di Kampung Rhu Batil, Kuala Abang, Dungun, pada 7 Ogos 2012, kira-kira jam 10 malam.

Mohd Affendi turut mendakwa mangsa adalah teman wanitanya yang dikenali baru beberapa bulan itu mengaku bersalah mengulangi perbuatan sama di lokasi sama setengah jam selepas kejadian pertama iaitu kira-kira jam 10.30 malam.

Selain itu, berdasarkan pertuduhan ketiga, Mohd Affendi mengaku bersalah mengulangi perbuatan terkutuk itu terhadap mangsa pada keesokan harinya iaitu 8 Ogos, jam 2.30 petang di lokasi sama.

Sejurus semua pengakuan bersalah itu direkodkan, Hakim Wan Fadhilah Noor Wan Idris menjatuhkan hukuman enam tahun penjara dan dua sebatan bagi setiap pertuduhan serta mengarahkan kesemua hukuman penjara berjalan serentak.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya, Nazlyza Mohamad Nazri, manakala Mohd Affendi tidak diwakili peguam.

No comments:

Post a Comment